هیچ قسمتی از مهمونی قابل پخش از تلویزیون نبود
به گزارش وبلاگ جزیره، سارا روستاپور در دسترس بودن رسانه ها و کارتون های گوناگون برای بچه ها و نیز محدودیت هایی که مدیوم تلویزیون دارد را از دلایل کاهش استقبال از برنامه های کودک تلویزیون می داند. او بعلاوه سرمایه گذاری نکردن در حوزه کودک را مهمترین علت ضعف این حوزه عنوان می نماید.
به گزارش وبلاگ جزیره، سارا روستاپور مجری و برنامه ساز حوزه کودک درباره علت افت برنامه های کودک در سال های اخیر نسبت به دهه های قبل تلویزیون، به ایسنا گفت: در سال های 60 تا 80، مدیا اصلا آنقدر توسعه پیدا ننموده بود؛ یعنی مخاطب ما آنقدر حجم کارتون و عروسک برایش وجود نداشت که انتخاب برایش راحت باشد. تنها خوراکی که بوده خوراک تلویزیون بود و برنامه هایی که می دید برایش برنامه مرجع می شد. چون چیز دیگری نداشت. اما کم کم که از دهه 80 گذشت، کارتون ها و رسانه ها اضافه شد و مخاطب انتخاب کرد که حالا جاهای دیگر را ببیند.
روستاپور اضافه نمود: ما با رسانه هایی هم طرف هستیم که برای کودک سرمایه گذاری و هزینه می نمایند. در این زمینه در ایران هم کار شده ولی قطعا این هزینه و سرمایه گذاری و اتاق فکری که این ها دارند را ما نداریم. مثلا یک تیم بزرگ درباره کارتون یخ زده فکر می نمایند که دخترهایش را چگونه طراحی نمایند که بعدش بیزینس داشته باشد و طرح جهانی باشد. فکر می نمایند و شرک و دیگر شخصیت های ماندگار و بین المللی را طراحی می نمایند.
- استقبال از انیمیشن ایرانی | آغاز امیدوارنماینده پسر دلفینی در روزگار خزان سینمای کودک
- ببعی در راه جشنواره فجر!
- تصاویر | هند جگر خوار 95 ساله شد | تصاویری از بازیگر معروف فیلم محمد رسوالله
او با تاکید دوباره بر گسترده بودن انتخاب های بچه ها و نیز سرمایه گذاری زیاد روی عروسک های خارجی، اضافه نمود: ما فکر می کنیم فقط عروسک هایمان داخلی هستند و در این زمینه ارتباطی با کشورهای خارج حتی کشورهای فارسی زبان نداریم که آن ها بخواهند برنامه های ما را ببینند. فقط به مخاطب داخلی فکر می کنیم و این خودش باعث می گردد این اتفاق بیفتد.
روستاپور با بیان اینکه عروسک هایی که الان داریم عروسک های خیلی شاخصی نیستند. اضافه نمود: الان فقط مل مل هست که از دهه نود بوده و پنگول هست که باز برای چند سال قبل است. هنوز عروسک خاصی نداریم. خود من برنامه عروسکی کار کردم ولی شخصیت های عروسکی ام شخصیت هایی نیستند که تکی بخواهند کار خاصی بنمایند، بلکه در یک مجموعه گوشه ای را گرفته اند. به آن صورت نیست که بخواهند مثل عروسک های پنگول و چرا معروف شوند.
این هنرمند حوزه کودک اعلام کرد: در حال حاضر اقبالی که برای عروسک ها وجود دارد، برای عروسک های بزرگسال است. مثلا جناب خان یا کلاه قرمزی. کلاه قرمزی شاید در دهه هفتاد کار کودک بود اما در چند سال اخیر عملا به نظرم کار بزرگسال بود؛ در ساعت پخش بزرگسال پخش می شد ومخاطبش همان مخاطبان دهه شصت و هفتاد بودند که حالا بزرگ شده اند.
سارا روستا پور و ایرج طهماسب
روستاپور با بیان اینکه ما متاسفانه سریال های عروسکی در تلویزیون زیاد نداریم، گفت: کارهایی هم که ساخته می گردد زیاد دیده نمی گردد. در این زمینه آقای ایرج طهماسب خوب عمل می نماید؛ البته دیده شدن این کار هم به این خاطر است که در شبکه نمایش خانگی فراوری شد. مجموعه لغاتی که می خواهد را استفاده می نماید و دستش باز است. هیچ قسمتی از این برنامه قابل پخش از تلویزیون نبود. ما از این مسائل این سمت هم داریم. شاید اگر برنامه های عروسکی تلویزیون هم این حجم از سانسور را نداشتند پیروز می شدند. مردم الان انتخاب کردند؛ می فرایند این برنامه را می بینند چون، دوست دارند این حرف ها را بشنوند. این امر عادی است؛ مردم یکسری شوخی ها و حرف ها را بشنوند و برایشان مجذوب کننده تر است که از زبان یک عروسک بشنوند. به نظرم آقای ایرج طهماسب کاری نموده که در سطح جهان انجام می گردد و مخاطبش بزرگسال هم هست.
این مجری کودک بخشی از سانسورها و سخت گیری های تلویزیون را مربوط به خود مخاطبان دانست و گفت: تلویزیون با این حد و حدود نمی تواند برنامه ای مثل مهمانی را پخش کند. همین الان چهار تا آهنگ که در برنامه ما پخش می گردد، از شهرستان ها زنگ می زنند که چرا پخش کردید! یکسری از سختگیری ها از جانب خود مردم است و ما در تلویزیون این مسائل را داریم.
روستاپور در نهایت مهم ترین علت ضعف کارهای کودک و عروسکی را فقدان سرمایه گذاری در این حوزه دانست و اضافه نمود: وضع کار کودک در سینما هم همین است. چند فیلم کودک داریم؟ در پلتفرم ها این همه سریال بزرگسال است یک کار کودک است. کسی سرمایه گذاری نمی نماید در صورتی که اشتباه محض است. الان باید شبکه پویا و نهال از هم جدا گردد. بچه خردسال باید یک شبکه مختص خودش حداقل تا 12 شب داشته باشد؛ هر ساعتی که خواست روشن کند و ببیند.
او در پاسخ به اینکه از نظر فنی شرایط ساخت عروسک در کشور چطور است؟ توضیح داد: ما عروسک سازهای بسیار خوب و قابلی داریم. اما از نظر امکانات خیلی خوب نیستیم. من عروسک های برنامه مهد پویا را که خواستم بسازم، پارچه مناسب را در کشور پیدا نکردم و به خواهرم که خارج از کشور بود زنگ زدم از آنجا برایم پارچه ها را فرستاد؛ جای تاسف دارد. باید برای عروسک سازها ورکشاپ برگزار گردد و سندیکایی باشد که عروسک سازها را به چند کشور خارجی بفرستد تا سیستم ها را بببنند و یاد بگیرند. در همین حد امکانات که هست، عروسک سازهای ما خیلی قابل هستند.
سارا روستاپور که مدرسه تلویزیونی در مقطع دبستان، آخرین اثر پخش شده او در تلویزیون و در مقام تهیه نماینده بوده است، درباره این برنامه گفت: مدرسه تلویزیونی متوقف شده است. شاید از مهر به بعد باز به روی آنتن برود. به نظر من مدرسه تلویزیونی یک اتفاق خیلی بزرگ در تلویزیون ایران است.
روستاپور بعلاوه این روزها مشغول ساخت برنامه مهد پویا برای شبکه کودک است که آموزش پیش دبستانی است. این برنامه پاییز یا زمستان به پخش می رسد.
منبع: همشهری آنلاین