نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد

به گزارش وبلاگ جزیره، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد.

نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد

درهای نمایشگاه گردشگری تهران از ساعت 8 صبح باز می شود و چراغ سالن ها از ساعت 4 بعدازظهر کم کم خاموش و غرفه ها از بازدید کننده ها خالی می شود. محوطه نمایشگاه تقریبا حوالی ساعت 17:30 خالی از بازدید کننده است.

هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از روز دوشنبه 23 بهمن در محل دائمی نمایشگاه های تهران باز شده و تا پنجشنبه 26 بهمن ادامه دارد. زمان و روزهای محدود این نمایشگاه روی بازدیدهای امسال تاثیر داشته است، برای بسیاری از غرفه دارها سوال شده چرا نمایشگاه گردشگری که از شلوغ ترین نمایشگاه های تهران به شمار می آمد، امسال اینگونه زمان بندی شده و چرا حداقل با یک روز جمعه تلاقی پیدا نکرده و ساعت بازدید آن خیلی اداری بسته شده است.

این زمان محدود، اجازه بازدید کامل از نمایشگاه را نمی دهد، امسال حدود 60 هزار متر مربع فضا در اختیار نمایشگاه گردشگری تهران قرار گرفته و حدود 900 غرفه برپا شده است و از آنجا که برخی غرفه ها قصه گویی، نمایش، اجرای ساز و آواز و معرفی خوراک، سوغات و فرهنگ دارند، بازیدها نمی تواند در حد یک مکث کوتاه باشد و نیاز به توقف های طولانی تر دارد که با این حساب شاید در یک نیم روز یک تا دو سالن نمایشگاه را بتوان دید. البته هستند سالن ها و غرفه های تجهیزات صنعت گردشگری و هتلی و یا برندهای خوراک و رستوران که احتمالا از حوصله بازید کننده عادی و غیر متخصص خارج است و به نسبت زمان کمتری را برای بازدید بگیرد. بنابراین بهتر است پیش از ورود به هر سالن، انگیزه و نیاز از بازدید نمایشگاه گردشگری مدنظر قرار گیرد تا در این زمان محدود، از بازدید بهره بیشتری برد.

در ورودی هر سالن، روی بنرهای بزرگ مشخص شده که کدام استان و یا شرکت گردشگری در آن سالن حضور دارد. با این وجود، کمبود نقشه نمایشگاه و راهنما باعث شده بیشتر بازدید کنندگان سردرگم باشند و فضای نمایشگاه و سالن ها، کمی مبهم و نامنظم به نظر آید. بیشتر بازید کنندگان بدون آگاهی وارد سالن ها می شوند و گاه بی هدف گشت می زنند، بروشور جمع می کنند و در بهترین حالت، خود را به دست تجربه می سپارند.

در محوطه باز نمایشگاه هم با آنکه در سالهای گذشته غرفه هایی برای توزیع نقشه و هدایت بازدید کنندگان اختصاص داشت اما امسال بیشتر این غرفه ها خالی است و نمایشگاه به شدت با کمبود راهنمای بازدید روبرو است.

با وجود این مسائل، نکته مجذوب کننده نمایشگاه گردشگری تهران مثل تمام دوره های قبل حضور گروههای موسیقی و آئینی محلی است که نبض نمایشگاه را به دست گرفته اند و شور و حال بهتری به فضای آن داده اند. اگرچه امسال اجرای گروههای آئینی و موسیقی به فضای باز هدایت شده و حتی در کنار سالن 8 و 9، نزدیک به در جنوبی نمایشگاه، یک استیج برای این اجراها ایجاد شده است اما همچنان بخشی از اجراها داخل سالن ها انجام می شود که گاه مانع مذاکرات و گفت و گوها می شود.

حضور منظم تر و پرشمارتر چادرهای عشایری نیز قابل توجه است. یک خیابان در نزدیکی سالن های 8، 9 و 10 (از سمت در جنوب نمایشگاه) به چادرهای عشایری اختصاص داده شده که هم شیوه زندگی انواع عشایر در ایران را به نمایش گذاشته اند و هم محصولاتشان را می فروشند.

برخی از استانها نیز با طراحی های مجذوب کننده غرفه، بهره گیری از خلاقیت و همینطور هوش مصنوعی و ابزارهای نوین، داشته های تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود را به نمایش گذاشته اند و در برخی از سالن ها برگزار کنندگان در حالی که پوشاک محلی به تن دارند، با لهجه شیرین خود سوغات تعارف کرده و بازدید کنندگان نمایشگاه را برای سفر به استان و شهرستانشان تشویق می کنند.

در غرفه برخی از استانها مثل گیلان و قزوین نیز بازار تبلیغ سفر از سوی صادق بوقی و عمه بتول، حسابی داغ است و مردم برای گپ زدن و گرفتن عکس یادگاری در نوبت ایستاده اند. در غرفه بیشتر استانها یک گروه نوازنده و آئینی حضور دارد که اجرای آنها، بازدید کننده ها را معمولا به وجد می آورد.

از سوی دیگر، برخی استانها، شهرستانها و شهرداری ها در نمایشگاه امسال بسیار ضعیف ظاهر شده اند که بخشی از دلیل آن کمبود منابع مالی و اعتباری و مهمتر از آن ضعف در خلاقیت و ایده پردازی است.

سالن 1-44 نمایشگاه نیز به کشورهای خارجی اختصاص یافته که امسال در کنار حضور پررنگ روسیه و ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان هم جدی تر در این نمایشگاه ظاهر شده اند و برخی از غرفه ها هم از طریق سفارتخانه و یا کنندگان گردشگری آن کشورها در ایران مدیریت می شوند. اندونزی، ویتنام، تایلند، زیمبابوه، قطر و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در این بخش از نمایشگاه حضور دارند. کنندگان بسیاری از شرکت های گردشگری این کشورها نخستین بار است که به ایران آمده اند و در حالی که از ذهنیت منفی برخی مردم کشورشان برای سفر به ایران سخن می گویند اما از احساس خوبی که با سفر به ایران پیدا کرده اند، رضایت دارند و صمیمیت مردم ایران برایشان مجذوب کننده است.

گفته شده بود در نمایشگاه امسال بخش صنایع دستی حذف می شود و در اسفند یک نمایشگاه مجزا به آن اختصاص می یابد، با این حال در غرفه بیشتر استان ها صنایع دستی فاخر و شاخص عرضه شده که بخشی از آن فروشی است و قیمت های قابل توجه و گاه گزافی دارند.

غذافروشی ها نیز از جمله بخش هایی بود که پیش از برگزاری نمایشگاه، حرف از حذف آنها بود، بررسی ها نیز گویای آن است که امسال از آن چادرهای کباب فروشی که دود آن نمایشگاه را احاطه میکرد، خبری نیست، در حالی که ون هایی مخصوص فروش غذا در یک بخش از نمایشگاه و در نزدیکی سالن میلاد متمرکز شده اند که بیشتر فست فود می فروشند و در چادرهای عشایری هم بساط آش و نان و چای داغ همچنان برپاست. البته پراکندگی در این بخش باعث شده بسیاری از بازدید کنندگان از دسترس نبودن آب و مواد غذایی در فضای گسترده نمایشگاه شاکی باشند.

براساس مقاله نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد، باید بدانید که اختصاص بخش هایی به بچه ها از جمله تفاوت های نمایشگاه امسال است، هرچند در تمام فضای این نمایشگاه هنوز به این قشر چندان توجهی نشان داده نمی شود اما برخی استانها از جمله خوزستان و فارس به طور ویژه سرگرمی هایی برای بچه ها دارند. همچنین در سالن 8 و 9 در کنار غرفه هایی که به میزهای گردشگری اختصاص داده شده، ماکت متحرک یک شیر برای بیشتر بچه ها بسیار مجذوب کننده است.

با آنکه قرار بود برخی از استانها با تاکید بر دسترس پذیری در نمایشگاه گردشگری حاضر شوند اما بیشتر ماکت سازی ها و فضای اصلی و پیش ساخته نمایشگاه بین المللی به گونه ای است که امکان و اجازه حضور تمام اقشار با هر سطح از توانمندی را نمی دهد و تهیه کتیبه هایی با خط بریل از سوی برخی غرفه ها به تنهایی نمی تواند جوابگوی نیاز تمام گردشگران معلول یا کم توان جسمی باشد، درحالی که تردد برای این قشر در سالن ها هنوز سخت است.

در نمایشگاه گردشگری هر سال فضایی را به خودروهای کلاسیک و کمپرها اختصاص می دهند که محل تجمع آنها در خیابانی نزدیک به سالن میلاد است. هرچند امسال تعداد کمپرها خیلی کمتر از گذشته است و خودروهای کلاسیک هم تقریبا غایب نمایشگاه امسال هستند که البته جای خود را امسال به موتورسیکلت ها داده اند. در این بخش نه تنها با گپ و گفت میتوان از این شیوه سفر آگاه شد، که اطلاعاتی درباره چگونگی تجهیز خودرو برای سفر هم میتوان بدست آورد و با شرکتهای تجهیز خودرو و کمپر هم آشنا شد.

آژانس ها و شرکت های گردشگری هم علاوه بر آنکه در سالن های خلیج فارس و 38 متمرکز شده اند، در سالن های دیگر هم پراکنده اند و همچنان پرشور درحال تبلیغ سفرهای خارجی هستند که البته قیمت های قابل توجه و گزافی دارند. اتفاق متمایز امسال در این بخش حضور پررنگ بلاگرها و اینستاگرامرهای سفر است که از این شیوه البته متداول در دنیا برای جذب مسافر و تبلیغ سفر بهره گرفته اند. هر چند شرکت کنندگان در این بخش نیز از کاهش بازدید کننده به نسبت سالهای گذشته سخن می گویند که دلیل آن را علاوه بر زمان محدود نمایشگاه، ناشی از هزینه های سنگین می دانند که سفر را از سبد بخشی از اقشار خارج کرده است.

هزینه بالای سفر از مهمترین بحث های بازدید کنندگان نمایشگاه امسال هست، نه تنها هزینه سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی نیز به گفته بازدید کنندگان فاصله زیادی با سالهای قبل پیدا کرده که برنامه ریزی برای سفر خانوادگی را سختتر می کند.

با این همه، نمایشگاه گردشگری تهران می تواند فرصت مغتنمی برای آشنایی با فرهنگ و داشته ها و معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران هر چند محدود و ناقص باشد. این نمایشگاه تا پنجشنبه 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپاست، البته که ترافیک سنگین آن به ویژه در ساعات پایانی نمایشگاه مدیریت زمانی بهتری را می طلبد.

هزینه ورودی نمایشگاه برای هر نفر 12 هزار تومان است، در حالی که استفاده از پارکینگ های نمایشگاه رایگان است.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه گردشگری می تواند فرصتی برای معاشرت بیشتر با مردم سرزمین ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید