آیا اتاق بازرگانی، سنگ دلالان را به سینه می زند؟
به گزارش وبلاگ جزیره، روزنامه ایران نوشت: بعضی اعضای اتاق بازرگانی بشدت مخالف طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها هستند و منتظرند دولت این طرح را متوقف کند. لازم به ذکر است با اجرای این طرح تا به امروز بیش از 1000 قلم کالا نسبت به قبل ارزانتر شده اند.
روزنامه ایران نوشت: از حدود دو ماه پیش، وزارت صمت برای انتها دادن به دلالی بعضی از توزیع نمایندگان از تمام فراورینمایندگان و واردنمایندگان خواست که نسبت به درج قیمت نهایی فراوری و واردات روی کالاهای خود اقدام نمایند. تا به امروز حدود 3003 قلم کالا مشمول این طرح شدند و قرار است تا نیمه اول اسفندماه تمام کالاها در قالب این طرح وارد چرخه مصرف شوند. زمانی که موضوع درج قیمت فراورینماینده مطرح شد، تعداد قابل توجهی از توزیع نمایندگان روبه روی تصمیم وزارت صمت ایستادند و خواهان توقف این طرح ملی شدند اما از آنجا که زورشان نرسید، اعضای اتاق بازرگانی را به خط کردند که پویش خرید شفاف را زیر سؤال ببرند. حال چرا اتاق بازرگانی نگران حذف دلالی و کاهش قیمت کالاها با درج قیمت شده است؟
دلایل سه گانه ای در این خصوص وجود دارد که اولین آن به عدم آشنایی اعضای اتاق بازرگانی به طرح خرید شفاف برمی گردد. از آنجا که این طرح نو است بعضی از اعضای اتاق بازرگانی از چگونگی اجرا و مزایای آن اطلاعی ندارند. از جمله مزایای آن می توان به شفاف سازی قیمت فراوری، جلوگیری از سوء استفاده نظام توزیع و دریافت سودهای میلیاردی و بعلاوه کاهش قیمت کالاها در بازار اشاره نمود. آنگونه که سازمان حمایت اعلام نموده با پویش خرید شفاف قیمت کالاها از 3 تا 53 درصد کاهش یافته است. برای آن که این طرح به درستی اجرا گردد و نظام توزیع نتواند آن را تحت تأثیر قرار دهد، باید پرداخت مالیات واحدهای فراوریی از قیمت فراورینماینده باشد که روی کالا درج می گردد. لذا با چنین رویکردی این طرح ضمانت اجرایی پیدا می نماید.
دومین نکته ای که می توان به آن اشاره نمود، این است که بخشی از فعالان اتاق بازرگانی خودشان در چرخه نظام توزیع کالا هستند لذا پویش خرید شفاف به مذاق آنها خوش نیامده است و لذا اکنون با مصاحبه و جریان سازی خبری در پی توقف این طرح هستند. بعضی می گویند اجرای این طرح باعث جلوگیری از سود کلان بعضی فعالان مالی می گردد. اما وزارت صمت به صورت رسمی اعلام نموده است که این طرح به صورت کامل و در خصوص تمام کالاها اجرا خواهد شد و در این خصوص هیچ بهانه ای پذیرفته نمی گردد. متأسفانه بخشی از نظام توزیع که تعدادشان هم کم نیست و در دولت گذشته بسیار سیستماتیک شدند، با سودهای میلیاردی باعث شدند که قیمت کالاها سیر صعودی به خود بگیرد. این افراد روی کالاها بین 30 تا 70 درصد سود از مصرف نماینده نهایی می گرفتند. سومین مبحث این است که بخش قابل توجهی از اعضای اتاق بازرگانی در زمره فراورینمایندگان هستند. این گروه با آنکه از نظام توزیع آسیب دیدند اما برای این که ادامه حیات دهند و عرضه کالاهایشان در بازار متوقف نگردد، مجبور هستند باج بدهند. فراورینمایندگان در حقیقت نگران این امر هستند که با کاهش سود نظام توزیع، فرایند توزیع کالا در بازار با اختلال روبرو گردد. محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در این باره به ایران گفته بود که در نشست های تخصصی با فعالان نظام توزیع، آنها نسبت به پویش خرید شفاف توجیه شدند و هیچ مقاومتی در برابر این طرح نخواهند داشت. اما به هر ترتیب باید قبول کرد که نظام توزیع طی سال های اخیر به فراورینمایندگان فشار قابل توجهی وارد کرد. این گروه کالا را با قیمت پایین از فراورینماینده خریداری می کرد و با سود 30 تا 70 درصدی به دست مصرف نماینده می رساند و اگر فراورینماینده ای هم اعتراض می کرد، آن کالا دیگر در بازار توزیع نمی شد.
پیش از این مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی و مخالف پویش خرید شفاف گفته بود: بنگاه های صنعتی همچنان با هزینه بالا، دست به فراوری می زنند، حال آن که شاخص رقابت، به عنوان یک اصل در کسب وکار، تا حدود زیادی در بخش فراوری و ساخت کشور، مورد توجه قرار نگرفته است. کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز اظهارنموده بود: آنچه که به تازگی دولت با عنوان درج قیمت فراورینماینده به جای قیمت مصرف نماینده با ابلاغیه سازمان حمایت در پیش گرفته، به نظر می رسد که بدون مطالعه قبلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای پیاده سازی آن، اجرا شده و مارجین های معین شده برای عوامل توزیع و خرده فروشی صحیح نیست و موجب نارضایتی آنها شده است و عملاً عوامل توزیع و فروش حاضر به همکاری با فراورینمایندگان با حاشیه سودهای معین شده به وسیله دولت نیستند و فراورینماینده برای فروش کالای خود چاره ای جز پرداخت مارجین بیشتر ندارد. بعلاوه خسرو فروغان گران سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی گفته بود: متأسفانه فرایند قیمت گذاری ها از گذشته به گونه ای بود که رضایت هیچ کدام از بخش ها را نه از سوی فراوری و نه مصرف جلب نمی کرد. در این میان عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان به شفافیت ایجاد شده در حوزه پخش و عرضه کالا در فروشگاه های زنجیره ای اشاره و یکی از پیامدهای اجرای این طرح را شفافیت در این حوزه عنوان نمود و گفت: تا به امروز 3003 قلم کالا مشمول درج قیمت فراورینماینده و از این تعداد 1700 قلم کالا مشمول کاهش قیمت شده است. به این معنا که در کنار شفافیت، کاهش قیمت رخ داده است و این ناشی از معین شدن ضرایب افزایش قیمت در هر بخش از فرایند فراوری تا مصرف است.
او در نشست آنالیز پیامدهای ناشی از اجرای طرح درج قیمت فراورینماینده روی کالا اظهارکرد: این طرح را با مطالعه کامل و به صورت صبورانه اجرا کردیم و هنوز نمی دانیم آثار ناشی از اجرای این طرح چیست. بخش های مختلف فراوری و توزیع از بدتر شدن شرایط سخن می گویند، اما آثار واقعی طرح را هنوز شناسایی ننموده ایم. به نظر می رسد باید زمان بیشتری از شروع اجرای طرح بگذرد تا قضاوت دقیق تری نسبت به آن داشته باشیم. با این حال از هرگونه پیشنهاد کارشناسی درباره اجرای بهتر این طرح استقبال می کنیم.
با موضع گیری ای که اخیراً اتاق بازرگانی داشته به نظر می رسد این بخش خواسته یا ناخواسته سنگ دلالان و بخشی از نظام توزیعی را به سینه می زند که فساد در آن ریشه زده است.این اتفاق و واکنش اتاق بازرگانی به ضرر مردم است چرا که با مقاومت های اخیر این طرح تضعیف می گردد و دلالان قدرت بیشتری پیدا می نمایند، لذا کارشناسان توصیه می نمایند به جای ایجاد سد، بخش های مختلف همکاری نمایند تا پویش خرید شفاف با موفقیت عملیاتی گردد.
منبع: خبرگزاری تسنیم