سرانجام دوران خوراکی مقرون به صرفه

به گزارش وبلاگ جزیره، با استناد به تازه ترین گزارش مرکز آمار از تورم گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی، از 53 قلم کالای این گروه، 47 قلم تورمی بیشتر از تورم نقطه ای 46.1 درصد کشور در اردیبهشت امسال داشتند که این امر نشان می دهد سفره مصرفی افراد چقدر گران تر شده و سهم بیشتر از عایدی را به خود اختصاص می دهد.

سرانجام دوران خوراکی مقرون به صرفه

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: افزایش قیمت مواد غذایی به خصوص برای آن دسته از افرادی که حقوق بگیر هستند و عایدی ثابتی دارند، منجر به کاهش مصرف یا حذف بعضی خوراکی ها از سبدشان می گردد.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که هویج فرنگی، روغن و مرغ بیشترین تورم نقطه ای را به ترتیب با 173.7، 141.5 و 124.1 درصد داشتند. بر اساس گزارش میانه قیمت کالا های خوراکی منتخب در منطقه ها شهری کشور قیمت سبد مشخصی از کالا های خوراکی برای خانواده ای 4 نفری شامل ده کیلو برنج، یک کیلو از انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات، انواع حبوبات، سیب زمینی، پیاز، خیار، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، چای، شکر، قند و روغن در اردیبهشت امسال یک میلیون و 150 هزار تومان بود در حالی که در اردیبهشت سال 99 این سبد را با 710 هزار تومان خریداری کرد. در ماه گذشته حدود 32 درصد از عایدی افراد حقوق بگیر، صرف خرید مواد خوراکی می شد.

آنچه در اردیبهشت گذشت

بر اساس گزارش ابتدای خرداد مرکز آمار، تورم ماهانه، سالانه و نقطه ای در اردیبهشت امسال به ترتیب 0.7، 41 و 46.9 درصد اعلام شده که جز تورم سالانه، در سایر اعداد کاهش داشته است. اما تورم سالانه در دو گروه کالا های خوراکی و آشامیدنی و کالا های غیرخوراکی و خدمات افزایش داشته و به ترتیب به 47.7 و 37.8 درصد رسیده است. البته که این اعداد با وجود افزایش قیمت کالا هایی مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت و... دور از دهن نبود؛ اما ادامه دار شدن فرایند فعلی به خصوص در خصوص کالا های خوراکی می تواند افراد بیشتری را در معرض مسائل جسمانی قرار دهد که دهک های کم عایدیی، بیشترین لطمه را از این افزایش قیمت ها خواهند دید.

بر اساس گزارش دیگر مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک های هزینه ای، سهم دهک اول از شاخص قیمتی کل 50.2 درصد و سهم دهک دهم هم 47.1 درصد در اردیبهشت ماه بوده است. از سوی دیگر شاخص کالا های خوراکی و آشامیدنی برای دهک اول، 63.6 و برای دهک دهم هم 58.9 درصد گزارش شد. بدین معنا که دهک های اول هزینه ای که عایدی های کمتری هم دارند، سفره خوراکی های مورد نیازشان را که اغلب کالا های اساسی است، با قیمت های بالاتری می خرند. این در حالی است که تورم کالا های غیرخوراکی و خدمات برای دهک اول و دهم به ترتیب 36.8 و 44.3 درصد است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود، ضریب اهمیت کالا ها در سبد مصرفی خانواده هاست. ضریب اهمیت کالا های خوراکی برای دهک اول و دهم به ترتیب 44.3 و 17.22 درصد در اردیبهشت ماه بود. این اعداد نشان می دهد که اگر سیاست ها در جهت تعدیل یا ثبات قیمت این گروه کالا ها برای دهک های اول هزینه ای نباشد، عملا فایده ای نداشته و حتی ممکن است این دهک ها را با مسائل شدیدی در تامین مایحتاج خوراکی خود روبه رو کند.

کدام کالا ها تغییر قیمت دادند؟

بر اساس آنچه مرکز آمار گزارش داده قیمت روغن، مرغ و هویج فرنگی در صدر افزایش قیمت کالا ها در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت 99 قرار دارند. هر چند شاید استفاده از هویج فرنگی آنقدر زیاد نباشد، اما افزایش قیمت مرغ و روغن به ترتیب به مقدار 134.1 و 141.5 درصد نشان می دهد که تا چه مقدار سفره افراد کم عایدی که مرغ، تنها گوشت مصرفی شان است، در معرض تهدید کوچک شدن، قرار گرفته است. از سوی دیگر کالا هایی مانند مرغ و تخم مرغ در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال کاهشی به مقدار 5.5 و 11 درصدی داشتند. در گروه میوه ها هم بیشترین کاهش به خربزه و هندوانه با 38.3 و 29.6 درصد اختصاص داشت.

منبع: فرارو

به "سرانجام دوران خوراکی مقرون به صرفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام دوران خوراکی مقرون به صرفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید