عکس، افسانه هیولای پرنده، سرنوشت غمناک غول ایرباس با ظرفیت 1000 مسافر!
به گزارش وبلاگ جزیره، همشهری آنلاین نوشت: رویای ساخت ایرباس A380 استرچ هواپیمایی با 1000 صندلی، مدت ها فکر مدیران ایرباس را به خود مشغول نموده بود، در آن موقع کسی فکر نمی کرد این طرح جاه طلبانه روزی به بایگانی سپرده گردد.
ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری دنیا است که به طور میانه 555 مسافر در سه کلاس مختلف و حداکثر ظرفیت تایید شده 853 در یک پیکربندی کاملا مالی را در خود جای می دهد. اما ایرباس از این ظرفیت راضی نبود و برنامه هایی را برای A380 طراحی کرد که از لحاظ نظری قادر به حمل بیش از 1000 مسافر بود. این هواپیما تا کنون به صورت طرح روی زمین مانده و ساخته نشده است، اما بد نیست بدانیم اگر چنین هیولای غول آسایی ساخته می شد، چگونه می بود؟
ایرباس A380 چه بود؟
پس از عرضه A380 در سال 2000 به بازار ، ایرباس، A380-200 استرچ را پیشنهاد کرد که صندلی ها را از 555 به 656 در طرح بندی سه کلاسه افزایش می دهد. اما پس از آن، در سال 2007، ایرباس توسعه بیشتر A380-800 (معروف به -900) را پیشنهاد کرد که شامل 650 صندلی در قالب سه کلاسه و حداکثر 900 صندلی در پیکربندی تماما مالی است.
در آن موقع چندین شرکت هواپیمایی نسبت به این طرح ابراز علاقه کردند، از جمله شرکت هواپیمایی امارات، که بزرگترین ناوگان A380 در دنیا را اداره خواهد نمود.، ویرجین آتلانتیک، کاتای اقیانوس آرا، ایرفرانس، کی ال ام (KLM)، لوفت هانزا، خطوط هوایی کینگ فیشر و چندین شرکت لیزینگ هوایی. اما متأسفانه ایرباس مجبور شد این سفارشات پیشنهادی را تا زمانی که بتواند نسخه اصلی A380-800 را تحویل دهد، بایگانی کند.
با راه اندازی برنامه NEO برای A320، ایرباس به برنامه های ایرباس A380 بازگشت. آنها پیشنهاد کردند که به محض اینکه A380neo را توسعه دادند و راندمان سوخت هواپیما را بهبود بخشیدند، A380-900 را عرضه نمایند.
شایعات حاکی از آن است که ایرباس بعلاوه یک A380-1000 را در نظر گرفته است که 200 صندلی بیشتر از A380-800 داشته باشد و کمی بیش از 1000 مسافر را جابجا کند. اما، طبق سرنوشت، A380 به آرامی منهدم شد و بازنشسته شد، بنابراین برنامه های A380 بزرگ هرگز محقق نمی شوند. به بیان ساده، عدم تقاضا برای یک ایرباس استرچ علت اصلی بود که ایرباس هرگز A380-900 را ارائه نکرد. آنها نتوانستند برنامه معمولی A380 را حفظ نمایند، چه رسد به ساخت یک نسخه بزرگتر. بعضی پیشنهاد نموده اند که ایرباس باید A380-900 را از همان ابتدا به جای A380-800 کوچکتر ارائه میداد. این امر هواپیما را در موقعیت رقابتی بهتری نسبت به 747-8 و 777X قرار می داد.
آینده A380
با توجه به اینکه تقریبا نیمی از ناوگان A380 دنیا پس از شیوع بیماری همه گیر به خدمت بازگشته است، آیا یک A380 استرچ شده می تواند دوباره وارد بازار گردد؟ متأسفانه، تردید وجود دارد که ایرباس برنامه A380 را احیا کند به علت زیان ده بودن نسخه معمولی A380-800 معین نیست که هواپیمای بزرگتر اگر ساخته گردد سوددهی خواهد داشت یا خیر.
5858
منبع: خبرآنلاین